طراحي لوگو مسئله ي ساده اي به نظر ميرسد اما اگر نگاهي جدي به اين موضوع داشته باشيم دريافت ميكنيم مهم ترين عامل در شناخت برندهاي موفق و مشهور كه داراي هويت هستند لوگو ميباشد. امروزه اطرافمان پر شده از لوگوهاي مختلف كه هر كسي استنباط خود را از محصولات و خدماتي كه به واسطه ي لوگو معرفي شده است ، بيان ميكند و اولين برداشت مخاطب از لوگو ، درك و شناخت محصولات است. لوگوها در تصميم گيري و تغيير نگرش مشتريان نسبت به نوع خدمات شركت ها بسيار موثر هستند. اگر بخواهيم لوگويي جذاب و زيبا طراحي كنيم بايد نكاتي را رعايت كنيم. در ادامه مطلب به 6 قانون اساسي كه در طراحي لوگو جزء ضروريات است ميپردازيم:
1- قبل از طراحي لوگو خلاقانه بينديشيد
لوگوها نقطه ي شروع و پايان يك برند در نگاه مخاطبان هستند در نتيجه تسخير ذهن ، قلب و نگاه بيننده ها مهم ترين تفاوت بين يك تجارت موفق و شكست خورده است. قبل از طراحي لوگو بايد زمان زيادي براي فكر كردن و طراحي صرف كرد. بايد توجه داشت كه هيچگاه اولين اتود يا طرح اوليه بهترين نخواهد بود.
2- در طراحي لوگو نام برند يا زمينه فعاليت شركت درج شود
در طراحي لوگوي حرفه اي با استفاده از المانهاي مرتبط با نوع محصولات ، زمينه فعاليت شركتها را مشخص كنيد يا به طور مستقيم نام برند را در لوگو طراحي كنيد. به كارگيري اين تكنيك مهم باعث سرعت بخشيدن به شناخته شدن شركت يا ارگانها ميشود. براي درك بهتر به تصاوير زير توجه كنيد.
3- انعطاف پذيري در طراحي لوگو
در طراحي لوگو هر چقدر لوگوي ما ساده تر طراحي شود تجزيه و تحليلش براي مخاطب راحت تر است و بسيار سريع در ذهنها ثبت ميشود. طراحي لوگو بايد به گونه اي باشد كه در طول زمان با تغييرات انجام شده ، هويت خود را ثابت نگه دارد و به روز و آپديت شود.
طراحي لوگو مسئله ي ساده اي به نظر ميرسد اما اگر نگاهي جدي به اين موضوع داشته باشيم دريافت ميكنيم مهم ترين عامل در شناخت برندهاي موفق و مشهور كه داراي هويت هستند لوگو ميباشد. امروزه اطرافمان پر شده از لوگوهاي مختلف كه هر كسي استنباط خود را از محصولات و خدماتي كه به واسطه ي لوگو معرفي شده است ، بيان ميكند و اولين برداشت مخاطب از لوگو ، درك و شناخت محصولات است. لوگوها در تصميم گيري و تغيير نگرش مشتريان نسبت به نوع خدمات شركت ها بسيار موثر هستند. اگر بخواهيم لوگويي جذاب و زيبا طراحي كنيم بايد نكاتي را رعايت كنيم. در ادامه مطلب به 6 قانون اساسي كه در طراحي لوگو جزء ضروريات است ميپردازيم:
1- قبل از طراحي لوگو خلاقانه بينديشيد
لوگوها نقطه ي شروع و پايان يك برند در نگاه مخاطبان هستند در نتيجه تسخير ذهن ، قلب و نگاه بيننده ها مهم ترين تفاوت بين يك تجارت موفق و شكست خورده است. قبل از طراحي لوگو بايد زمان زيادي براي فكر كردن و طراحي صرف كرد. بايد توجه داشت كه هيچگاه اولين اتود يا طرح اوليه بهترين نخواهد بود.
2- در طراحي لوگو نام برند يا زمينه فعاليت شركت درج شود
در طراحي لوگوي حرفه اي با استفاده از المانهاي مرتبط با نوع محصولات ، زمينه فعاليت شركتها را مشخص كنيد يا به طور مستقيم نام برند را در لوگو طراحي كنيد. به كارگيري اين تكنيك مهم باعث سرعت بخشيدن به شناخته شدن شركت يا ارگانها ميشود. براي درك بهتر به تصاوير زير توجه كنيد.
3- انعطاف پذيري در طراحي لوگو
در طراحي لوگو هر چقدر لوگوي ما ساده تر طراحي شود تجزيه و تحليلش براي مخاطب راحت تر است و بسيار سريع در ذهنها ثبت ميشود. طراحي لوگو بايد به گونه اي باشد كه در طول زمان با تغييرات انجام شده ، هويت خود را ثابت نگه دارد و به روز و آپديت شود.
4- استفاده از رنگهاي مناسب در طراحي لوگو
تئوري و هارموني رنگها اندكي پيچيده ميباشد اما طراحاني كه اصول طراحي لوگو را به خوبي درك ميكنند ميتوانند از رنگها به بهترين نحو براي جذاب كردن و تاثيرگذاري بيشتر لوگوها استفاده كنند. نكتهي بسيار مهمي كه در استفاده از رنگها وجود دارد اين است كه متناسب با هر نوع تجارتي هارموني رنگهاي خاص همان تجارت استفاده ميشود. براي مثال در طراحي لوگو براي يك رستوران از هارموني رنگهاي قرمز - زرد – نارنجي استفاده ميشود يا در طراحي لوگو براي شركت تجهيزات پزشكي از هارموني رنگهاي سبز – آبي – بنفش استفاده ميشود.
5- در نظر گرفتن تمامي زوايا در طراحي لوگو
در طراحي لوگو تمامي جنبه ها و زواياي مختلف را در نظر داشته باشيد زيرا ممكن است لوگوي طراحي شده بر روي پس زمينه سفيد بسيار زيبا و جذاب به نظر آيد اما بايد بدانيم لوگوي ما قرار است بر روي تمامي محصولات شركت قرار بگيرد كه ممكن است پس زمينههاي مختلفي داشته باشند. در نتيجه با كنترل تمامي زوايا ، يك لوگوي حرفه اي را طراحي كنيد.
6- ايجاد تعادل در طراحي لوگو
يكي از مهم ترين آيتم ها در طراحي لوگو ايجاد تعادل ميباشد زيرا چشم و ذهن بيننده به طور طبيعي طرح متعادل را جذاب و زيبا ميپندارد. گرچه در بعضي موارد شكست تعادل ، زيبايي را به همراه دارد. اما ممكن است لوگوي ما در مقابل نگاه و نظرات متفاوت در سطح جهان قرار گيرد در نتيجه رعايت تعادل امن ترين روش براي جذب مخاطبان و جلب نظر آنهاست.
و در آخر هم بايد توجه داشته باشيم موفقيت در كوتاه مدت حاصل نميشود. لوگوهايي مانند نايك ، اپل ، مكدونالد و ساير لوگوها كه موفق و مشهور هستند با استفاده زياد و تكرار در طولاني مدت به شهرت رسيده اند و محبوب شده اند. شما حتي اگر يكي از بهترين و خلاقانه ترين تركيبها را در لوگوي خود به كار برده ايد نبايد انتظار داشته باشيد يك شبه لوگوي شما به لوگويي پرمخاطب تبديل شود بلكه با به كارگيري زياد لوگو و تبليغات در طولاني مدت به شهرت جهاني رسيدن يك برند به واسطه ي لوگو ميسر ميشود.
منبع:ام ديزاين