وقتي كلمه استارت آپ به گوش شما مي خورد، تصور ذهني شما از اين كلمه چيست؟ شايد اين فكر به ذهن شما برسد كه استارت آپ، كسب و كاريست كه براي اولين بار راه اندازي شده است يا اينكه با يك ايده ي منحصر به فرد آغاز شده است يا شايد فكر شما اين باشد كه استارت آپ شروع يك كسب و كار براي ارائه يك خدمت يا محصول جديد مي باشد كه تا كنون توسط هيچ گروه كاري ارائه نشده است. به راستي تمام آن چيزي در ذهن شما در مورد اين كلمه نقش بسته است درست مي باشد. با ما همراه باشيد تا بتوانيد درست بودن فكر و عقيده خود را در اين مورد اثبات كنيد.
تا كنون تعاريف گوناگوني در مورد اين كلمه ارائه شده است . يك تعريف از استارت آپ ، تجارت نوپايي كه در قالب يك كمپاني، شركت يا سازمان موقت مي باشد.
در ديكشنري وبستر، استارت آپ به عنوان يك كسب و كار جديد تعريف گرديده است.
تعريفي كه از اريك رايز از استارپ آپ بيان گرديده، نهادي انساني كه به منظور خلق محصول، خدمت يا ارزشي نو ايجاد شده است.
اهداف استارت آپ چيست ؟
1- ايجاد و راه اندازي يك مدل تجاري جديد در زمينه ي خاص
2- تمركز براي رشد
ويژگي هاي يك استارت آپ چيست ؟
يك استارت آپ خصوصيات متعددي دارد كه در زير به برخي از آن ها اشاره شده است اما ويژگي اصلي يك استارت آپ، توانايي آن براي رشد مي باشد. گراهام، استارت آپ را يك كمپاني كه بر پايه ي رشد سريع تاسيس شده باشد، معرفي مي كند.
1- ارزش آفرين است.
2- پايدار است.
3- مقياس پذير نيست. (به لحاظ اندازه هر اندازه اي مي تواند باشد)
4- فقط مبتني بر تكنولوژي هاي نوين نيست.
5- داراي نوآوري، خلاقيت و ايده پردازي است .
6- آينده نگر است.
7- متمركز بر مديريت فعاليت ها است.
وقتي كلمه استارت آپ به گوش شما مي خورد، تصور ذهني شما از اين كلمه چيست؟ شايد اين فكر به ذهن شما برسد كه استارت آپ، كسب و كاريست كه براي اولين بار راه اندازي شده است يا اينكه با يك ايده ي منحصر به فرد آغاز شده است يا شايد فكر شما اين باشد كه استارت آپ شروع يك كسب و كار براي ارائه يك خدمت يا محصول جديد مي باشد كه تا كنون توسط هيچ گروه كاري ارائه نشده است. به راستي تمام آن چيزي در ذهن شما در مورد اين كلمه نقش بسته است درست مي باشد. با ما همراه باشيد تا بتوانيد درست بودن فكر و عقيده خود را در اين مورد اثبات كنيد.
تا كنون تعاريف گوناگوني در مورد اين كلمه ارائه شده است . يك تعريف از استارت آپ ، تجارت نوپايي كه در قالب يك كمپاني، شركت يا سازمان موقت مي باشد.
در ديكشنري وبستر، استارت آپ به عنوان يك كسب و كار جديد تعريف گرديده است.
تعريفي كه از اريك رايز از استارپ آپ بيان گرديده، نهادي انساني كه به منظور خلق محصول، خدمت يا ارزشي نو ايجاد شده است.
اهداف استارت آپ چيست ؟
1- ايجاد و راه اندازي يك مدل تجاري جديد در زمينه ي خاص
2- تمركز براي رشد
ويژگي هاي يك استارت آپ چيست ؟
يك استارت آپ خصوصيات متعددي دارد كه در زير به برخي از آن ها اشاره شده است اما ويژگي اصلي يك استارت آپ، توانايي آن براي رشد مي باشد. گراهام، استارت آپ را يك كمپاني كه بر پايه ي رشد سريع تاسيس شده باشد، معرفي مي كند.
1- ارزش آفرين است.
2- پايدار است.
3- مقياس پذير نيست. (به لحاظ اندازه هر اندازه اي مي تواند باشد)
4- فقط مبتني بر تكنولوژي هاي نوين نيست.
5- داراي نوآوري، خلاقيت و ايده پردازي است .
6- آينده نگر است.
7- متمركز بر مديريت فعاليت ها است.
فاكتورهاي ارزش گذاري يك استارت آپ :
يك استارت آپ ارزشمند بايد تمامي موارد زير را رعايت كند تا بتواند به اهداف خود كه مهم ترين آن سودآوري است، دست يابد.
1- بررسي هزينه هاي اوليه : يك استارت آپ بايد قبل از شروع كار، هزينه ها را براورد كرده تا بتواند بر اساس سرمايه خود برنامه ريزي و هدف گذاري كند.
2- شناخت رقبا : رقيبان را در حوزه ي كسب و كارش بشناسد، به گونه اي كه رفتارهاي آن ها را تحليل كند و از اهدافشان آگاهي يابد تا بتواند جايگاه خوبي در ميان آن ها بدست آورد.
3- آينده استارت آپ مدنظر: آينده ي يك استارت آپ، يكي از فاكتورهايي است كه يك كسب و كار نوپا را ارزشمند مي سازد.
4- فرصت هاي پيش روي استارت آپ : يك استارت آپ بايد فرصت هاي ايجاده شده درطول مسيرش را شناخته و از آن ها به درستي استفاده كند تا بتواند به سود آوري برسد.
معرفي چند استارت آپ :
روزانه شاهد راه اندازي استارت آپ هاي مختلف در حوزه هاي گوناگون دراطرافمان هستيم كه هر كدام از آن ها براي رسيدن به يك هدف خاص شروع به كار كرده اند. در زير به چند نمونه از آن ها اشاره شده است.
1- كسب و كار نوپا مبتني بر تكنولوژي هاي نوين
2- استارت آپ مبتني برفناوري اطلاعات
3- كسب و كار نوپاي خانگي
4- كسب وكارهاي نوپاي آينده نگر
5- كسب و كارهاي نوپاي ايجاد كننده تحول در بازار
منظور از عمر استارت آپ چيست ؟
به طور ميانگين عمر يك استارت آپ، تقريبا سه سال تعريف شده است. در واقع پس از گذشت سه سال ديگر يك كمپاني نوپا، استارت آپ محسوب نمي شود؛ چرا كه يك شركت نوپا تا زماني استارت آپ است كه توسط ساير كمپاني هاي بزرگ تصاحب نشده باشد، داراي دفاتر مختلف در نقاط مختلف شهر نباشد، كاركنان آن به بيش از 80 نفر نرسيده باشند، درآمدي بالاي 20 ميليون دلار نداشته باشد، اعضاي اصلي استارت آپ به بيش از 5 نفر نرسيده باشند. زماني كه يك استارت آپ به سود آوري مي رسد، دقيقا زماني است كه پايان عمر استارت آپ فرا رسيده است.
تعريف كلي استارت آپ :
مجموعه يا كسب و كاري كه درآمدش كمتر از 20 ميليون دلار و تعداد كاركنان آن كمتر از 80 نفر باشند، يك تعريف كلي از استارت آپ مي باشد و موسس يك استارت آپ، فردي است كه با هدف تبديل شدن به يك كمپاني بزرگ در سطح كشوري يا جهاني اقدام به تاسيس كمپاني خود مي كند.
خوب است در اينجا يك استارت آپ موفق داخلي را براي شما عزيزان معرفي كنم. جناب آقاي عليرضا تندرو به عنوان موسس اين استارت آپ قدم بزرگي در زمينه پرورش زالوهاي طبي و درماني برداشته است. ايشان با شكل گيري يك ايده ي نو در ذهنشان كه برگرفته از تحقيقات و پژوهش هاي گسترده اي است كه در زمينه طب سنتي انجام داده اند، شروع به فعاليت در اين عرصه نمودند. امروزه روز به عنوان يكي از كارآفرينان برتر در داخل و خارج كشور شناخته شده مي باشند. براي اطلاعات بيشتر در حوزه ي فعاليت و استارت آپ ايشان مي توانيد به آدرس اينترنتي gilanliro.com مراجعه فرماييد.
حرف آخر: قدم اول در آغاز يك استارت آپ خودباوري و ايمان داشتن به توانايي هاي فردي مي باشد.شما نيز مي توانيد با پرورش ايده ي نو كه ذهن داريد و انجام تحقيقات و سنجش تمامي جوانب، يك استارت برتر شويد.
منبع: آويناوب