استراتژي محتوا چيست؟

۱۳ بازديد

استراتژي محتوا چيست؟ توليد محتوا بخش كليدي از استراتژي سئو مي باشد؛ بنابراين بايد براي توليد محتواي با كيفيت و مناسب با كسب و كار خود، تلاش كنيد، چرا كه با توليد محتواي خوب در حوزه ي كسب و كار خود مي توانيد گام مهمي در زمينه ي بازاريابي و جذب مخاطب و مشتري برداريد. با ما همراه باشيد تا بتوانيد از پس محتواي مناسب با حوزه ي كسب و كار خود توليد كنيد.

استراتژي محتوا چيست ؟


گام اول : مشخص كردن اهداف توليد محتوا


در ابتدا بايد با پاسخ دادن به اين سوالات اهدافتان را از توليد محتوا مشخص كنيد؛ اينكه چرا محتوا توليد مي كنيد؟ اهدفتان از توليد محتوا، آگاهي دادن در مورد برندتان است ، جذب كاربر و مشتري است ؟ يا  عضوگيري براي سايتتان مي باشد؟ بعد از پاسخ به اين سوالات و مشخص كردن اهدافتان براي توليد محتوا، حال نوبت آن رسيده است كه اين اهداف را اولويت بندي كنيد.


گام دوم : تدوين پرسوناي مخاطب


پرسوناي مخاطبين خود را پيدا كنيد. حداكثر 5 پرسونا ي متفاوت مخاطبين خود را دربياورديد كه هركدام از اين  پرسوناها نماينده يك دسته از مخاطبين شما مي باشند. پرسوناي مخاطب شامل يكسري اطلاعات(چند سالشه ؟ منبع ماليش چيه ؟ ساكن كجاست؟ از چه طبقه اي مي باشد؟ چه سبك زندگي دارد؟ از كجا خريد مي كند؟ چه چيزي مي خرد؟ چه عواملي بر خريد آن تاثيرگذار است؟ و غيره ) جامع در مورد مخاطب شما مي باشد.

ادامه مطلب

استراتژي محتوا چيست؟ توليد محتوا بخش كليدي از استراتژي سئو مي باشد؛ بنابراين بايد براي توليد محتواي با كيفيت و مناسب با كسب و كار خود، تلاش كنيد، چرا كه با توليد محتواي خوب در حوزه ي كسب و كار خود مي توانيد گام مهمي در زمينه ي بازاريابي و جذب مخاطب و مشتري برداريد. با ما همراه باشيد تا بتوانيد از پس محتواي مناسب با حوزه ي كسب و كار خود توليد كنيد.

استراتژي محتوا چيست ؟


گام اول : مشخص كردن اهداف توليد محتوا


در ابتدا بايد با پاسخ دادن به اين سوالات اهدافتان را از توليد محتوا مشخص كنيد؛ اينكه چرا محتوا توليد مي كنيد؟ اهدفتان از توليد محتوا، آگاهي دادن در مورد برندتان است ، جذب كاربر و مشتري است ؟ يا  عضوگيري براي سايتتان مي باشد؟ بعد از پاسخ به اين سوالات و مشخص كردن اهدافتان براي توليد محتوا، حال نوبت آن رسيده است كه اين اهداف را اولويت بندي كنيد.


گام دوم : تدوين پرسوناي مخاطب


پرسوناي مخاطبين خود را پيدا كنيد. حداكثر 5 پرسونا ي متفاوت مخاطبين خود را دربياورديد كه هركدام از اين  پرسوناها نماينده يك دسته از مخاطبين شما مي باشند. پرسوناي مخاطب شامل يكسري اطلاعات(چند سالشه ؟ منبع ماليش چيه ؟ ساكن كجاست؟ از چه طبقه اي مي باشد؟ چه سبك زندگي دارد؟ از كجا خريد مي كند؟ چه چيزي مي خرد؟ چه عواملي بر خريد آن تاثيرگذار است؟ و غيره ) جامع در مورد مخاطب شما مي باشد.


گام سوم: فانل يا قيف كسب و كار خود را مشخص كنيد .


هر كسب و كاري كه ماهيت آن جذب كاربر، مشتري، مخاطب مي باشد، يك فانل دارد كه اين قيف يا فانل از بالا شامل چند مرحله مي باشد كه تعداد اين مراحل بستگي به نوع كسب و كاري شما دارد. شما بايد با توجه به كسب و كارتان اين قيف را بيابيد، مثلا يك قيف ممكن است شامل 6 مرحله ي زير باشد.
1-  آگاهي ايجاد كردن در سطح مخاطبان
2- درگير كردن مخاطبان با محتوايتان، به طوري كه خودتان را براي مخاطبانتان معرفي كنيد اين كه خدمات شما يا محصولات شما، شامل چه چيزهايي مي باشد.
3- بعد از درگير كردن مخاطبان و معرفي خدمات و محصولات، بايد آن ها را به سمتي ببريد كه كالا يا خدمت شما را خريداري كنند.تعداد مخاطبان طي اين مراحل كم مي شوند به عنوان مثال اگر جامعه شما شامل يك ميليون نفر باشد، اگر شما 500 نفر را نسبت به خودتان آگاه كرديد، ممكن است از 500نفر،  200 نفر از آن ها كالا يا خدمت شما را خريداري كنند.
4- بعد از مرحله اي كه خريد توسط مخاطبانتان اتفاق افتاد، بايد كاري كنيد كه مشتري به طور مستمرو يكپارچه كالا يا خدمت شما رو خريداري كند.
5- Loyality (ايجاد وفاداري) يعني در مشتري وفاداري ايجاد كنيد.
6- advocate (مدافع برند شما شوند) بايد كاري كنيد كه برند شما را دوست داشته باشند و به ديگران توصيه كنند يا زماني كه از برند شما در جايي صحبت مي شود ، از برند شما دفاع كنند.
اين يك قيف فرضي بود، قيف كسب و كار شما بسته به نوع و موقعيت آن تغيير خواهد كرد.


گام چهارم : انواع محتوا (infography ، پادكست، text، ويديو، …) :


بعد از اينكه فانل كسب و كارتان  را پيدا كرديد، بايد ببينيد در هر مرحله از اين فانل محتوا را به چه شكلي يا در چه قالبي به مخاطبانتان ارائه دهيد. مثلا ممكن شما در مرحله درباره ما بخواهيد از وايرال پست ها جهت آگاهي دادن استفاده كنيد يا اينكه از طريق روابط عمومي، رپورتاژ خبري، يك ويديو چند دقيقه اي در شبكه هاي اجتماعي ، خودتان را معرفي كنيد.


گام پنجم : ايجاد  Core mesغير مجاز مي باشدe document

سندي به نام پيام هستي كسب و كار شما كه شامل 6 مرحله مي باشد :


مرحله ي اول : ارزش پيشنهادي كسب و كارتان را مشخص كنيد.

ارزش پيشنهادي كسب و كارتان را روي كاغذ دريك خط يا دو خط بنويسيد. اينكه كسب و كار شما چه مزاياي ويژه اي دارد كه شما را از رقبا متمايز مي كند. كسب و كار شما ممكن است مزاياي زيادي داشته باشد اما مزاياي كليدي كسب و كار شما چيست ؟


مرجله ي دوم : elevator speech (ارائه آسانسوري)


هر استارتاپ يا كسب و كار جديد بايد اين ارائه آسانسوري را داشته باشند.ارائه آسانسوري يعني اينكه شما يك از گزاره اي 30 ثانيه اي از پيش تعيين شده جهت معرفي كسب و كار خود به كسي كه اصلا هيچ اطلاعي از كسب و كار شما ندارد، آماده كنيد.


مرحله ي سوم : يك گزاره كامل يا توضيحات كامل بابت معرفي كسب و كار خود داشته باشيد .

اينكه نوع كسب و كار شما چيست ؟در چه حوزه اي كار مي كنيد را در چند پاراگراف توضيح دهيد. اين محتوا در خيلي جاها مثل نظير درباره ما سايت و غيره به كار مي رود.


 مرحله ي چهارم :problems (مشكلات) و solutions (راه حل ها) ارائه دهيد.

شما بايد براساس پرسوناي مخاطبين خود problems (مشكلات) وsolutions (راه حل هاي)  خودتان را ارائه دهيد. به عنوان مثال شما 3 تا از پرسوناي مخاطبين كسب و كارتان، به عنوان مثال A و B و C را پيدا كرديد. حالا بايد به دنبال اين باشيد كه آقاي A چه problem هايي دارد كه راه حل هاي خود را بدهيد.به عنوان مثال اگر خانم B در لينكدين مي باشد بايد در لينكدين محتوايي بگذاريد كه راه حل مشكلات اين دسته از پرسونا باشد. با اين كار متوجه خواهيد شد كه در كجا، چه محتوايي بگذاريد.


مرحله ي پنجم : رقبا را بررسي كنيد.

رقبا كسب و كار خود را بيابيد، محتوايي كه رقبا توليد مي كنند را ببينيد، اينكه رقبا در قالب محتوايي كه توليد مي كنند چه پيامي را به مخاطبين خود انتقال مي دهند. براي اطلاعات اين مرحله يك جدول مطابق جدول زير درست مي كنيم .

       رقبا

شعار رقبا ؟

پيام رقبا؟

عنوان هاي محتواي توليديشان چيست ؟

رقبا A

 

 

 

رقبا B

 

 

 

رقبا C

 

 

 

   

محتواي رقيبانتان را به دقت تحليل كنيد. ببينيد مي خواهند چه پيامي را به مشتري ارسال كند به عنوان مثال من هوشمند هستم، من بين رقبا بيشترين مزيت را دارم، من ماندگارم وغيره .
Topic(عنوان) موضوعاتي كه راجع  آن توليد محتوا مي كنند را بررسي كنيد.


مرحله ي ششم : درخت محتوا ترسيم كنيد.

در اين مرحله بايد براي خودتان يك درخت محتوا ترسيم كنيد تا بتوانيد دربين رقبا جايگاه خوبي در بازار داشته باشيد.به عنوان مثال اگر 4 تا رقيب داريد كه 3 تا از آن ها پيام مشابه به مخاطبين مي دهند، اين خوب است كه شما از آن مطلع باشيد و يك پيام بهتر توليد كنيد يا روي يك چيز بهتر تمركز كنيد و حول آن محتوا توليد كنيد.

استراتژي محتوا چيست ؟


اجزاي درخت محتوا (content tree)


1-Sweet spot : ارزش پيشنهادي يكتا و مزاياي كليدي چيست كه مي توانيد حول آن توليد محتوا كنيد و نسبت به رقباي خود تفاوت ايجاد كرده و موفق شويد.
2-Mesغير مجاز مي باشدe : مشخص كنيد كه چه پيام هايي را مي خواهيد به مخاطبين خود انتقال دهيد به عنوان مثال ما با تجربه هستم، ما قابل اعتماد هستيم و غيره . نكته اي كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه پيام ها بايد با sweet spot هماهنگي ايجاد كند .
3-انتخاب تم مناسب براي پيام ها : به عنوان مثال شما مي خواهيد 3 تا پيام به مخاطبانتان بدهيد ، بايد براي هر پيام يك يا چند تم مناسب انتخاب كنيد. مثلا اگر بخواهيد به مخاطب اين پيام را بدهيد كه هيجان انگيز هستيد بايد تمي انتخاب كنيد كه با اين پيام شما سازگاري داشته باشد.تم هاي شما مي تواند به اينگونه باشد كه مثلا من مي خوام در پيام بصري از رنگ قرمز استفاده كنم يا اينكه به زبان محاوره صحبت كنم. بنابراين از هر پيام چند تم و از هر تم چند تاپيك يا عنوان براي توليد محتوا ايجاد مي شود.
4- انتخاب topic براي mesغير مجاز مي باشدe ها :  انتخاب تاپيك مناسب و جذاب براي توليد محتواي مناسب .


حرف آخر : براي توليد محتوا يكسري قوانين وجود دارند كه با رعايت آن ها مي توانيد موجب رونق هر چه بيشتر كسب و كار خود شويد.

منبع: آويناوب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.