كسب و كارهاي زيادي را امروزه در فضاي آنلاين مي بينيم كه اكثر آن ها ابتدا كسب و كارهاي سنتي بوده اند و الان در فضاي آنلاين بيشتر ديده شده اند. در اين مقاله قصد دارم بيشتر درباره كسب و كارهاي آنلاين صحبت كنم و اينكه چرا بايد كسب و كار سنتي خود را به كسب و كار آنلاين تبديل كنيد.
اگر مي خواهيد شما هم از مشتريان بيشتر و بازار هدف گسترده تري بهرمند شويد اين مقاله را از دست ندهيد.
چرا بايد به سمت كسب و كار آنلاين مهاجرت كنيم؟
همانطور كه در ابتدا اشاره كردم امروزه شاهد فعاليت كسب و كارهاي بسيار زيادي در اينترنت هستيم. از همين موضوع مي توان فهميد كه رقابت در بسياري از اصناف در كسب و كارهاي آنلاين بسيار شديد است. براي اينكه همين حالا از اين موضوع با خبر شويد سري به سايت گوگل بزنيد و يكي از اصنافي كه در شهر خودتان فعاليت مي كند را همراه با درج نام استان يا شهر خود جست و جو كنيد. مثلا : خريد كتاب در كرج. بعد از جست و جوي اين عبارت اين قضيه را كاملا درك خواهيد كرد كه چقدر كسب و كارهاي سنتي به سمت آنلاين شدن روي آورده اند.
هر كسب و كاري را كه امروزه مي بينيم در فضاي آنلاين فعاليت مي كند تنها يك هدف اصلي دارد. آن هم جذب مشتري بيشتر است. البته شركت هاي زيادي هم وجود دارند كه فقط براي برند سازي داراي يك وب سايت اينترنتي هستند. ولي در نهايت آن ها هم به دنبال محبوبيت برند خود و جذب مشتري هستند.
چرا بايد نسخه آنلاين كسب و كار خود را راه اندازي كنيد؟
همانطور كه تا اينجاي مقاله در مورد كسب و كارهاي سنتي كه امروزه آن ها را در فضاي آنلاين مي بينيم صحبت كردم بايد تا حدودي متوجه اين شده باشيد كه چرا بايد نسخه آنلاين كسب و كار خود را هرچه زودتر راه اندازي كنيد.
فرقي نمي كند كسب و كاري كه الان داريد در چه زمينه اي است. ممكن است شما صاحب يك كتابفروشي باشيد. ممكن است شما شخصي باشيد كه در زمينه كاشي و سراميك فعاليت مي كند و يا ممكن است صاحب كارگاه يا كارخانه اي باشيد.
به اين فكر كنيد كه اگر كسب و كار خود را آنلاين كنيد چه اتفاقي براي كسب و كارتان رخ خواهد داد. اولين مزيت آن اين است كه بازار هدف بيشتري نصيب شما خواهد شد. البته اين فقط يكي از مزاياي كسب و كار هاي آنلاين است. در ادامه در مورد مزيت هايي كه كسب و كارهاي آنلاين نسبت به كسب و كارهاي سنتي دارند صحبت خواهم كرد.
مزيت هاي كسب و كارهاي آنلاين نسبت به سنتي
۱.بازار هدف بزرگتر
همانطور كه گفتم اولين مزيتي كه آنلاين شدن كسب و كار شما برايتان دارد دسترسي به بازار هدف گسترده تري است. اجازه بديد همان مثال كتاب فروشي را بزنم. فرض كنيد شما صاحب يك كتاب فروشي هستيد. بيشترين مشتريان شما از كجا هستند؟ مسلما همان محدوده كتاب فروشي خودتان يا نهايتا شهري كه در آن زندگي مي كنيد.
ولي زماني كه تصميم به فروش اينترنتي كتاب هايتان كنيد مطمئن باشيد از استان هاي ديگر هم مشتري خواهيد داشت. همين چند وقت پيش دنبال كتابي به نام “پيشنهاد رد نشدني” بودم فقط يك سايت را پيدا كردم كه اين كتاب را موجود داشت آن هم اصفهان بود. و من فورا سفارش دادم. فقط به خاطر اينكه به آن احتياج داشتم و خيلي دنبال آن مي گشتم.
البته اين فقط يك مثال ساده بود. شما هر كسب و كار ديگري كه داشته باشيد مثلا اگر مستقيما با مشتري عام هم در ارتباط نباشد (B2B) مطمئن باشيد باز هم مشتريان زيادي نصيب شما خواهند شد.
۲.دادن سرويس به مشتريان بدون محدوديت زماني
اگر كسب و كار شما آنلاين باشد درِ آن هميشه به روي مشتريانتان باز خواهد بود. اين در صورتي است كه هر كسب و كاري كه سنتي است ساعت كاري خاصي دارد. هيچ وقت يك شركت تا ساعت يك نصفه شب باز نيست!
كسب و كار آنلاين شما هميشه كار مشتريانتان را راه مي اندازد. مثلا در همان كتاب فروشي آنلاين مشتري مي تواند ساعت يك نصفه شب كتاب مورد نظرش را سفارش دهد و پروسه سفارش و تحويل آن به صورت كاملا خودكار صورت مي گيرد. اين در حالي است كه حتي ممكن است شما آن موقع در خواب باشيد.
۳.صرفه جويي در هزينه هاي اضافي
هر كسب و كاري هزينه هاي اضافي زيادي دارد. در دنياي ديجيتال اين هزينه ها به نصف يا حتي خيلي كمتر از آن رسيده است. مثلا فرض كنيد براي ساخت كاتالوگ محصولات شركت خود چقدر بايد هزينه كنيد. آن هم چندين نسخه تمام رنگي با برگه هاي گلاسه!
ولي اگر كسب و كارتان آنلاين باشد مي توانيد يك بار براي هميشه كاتالوگ خود را به صورت ديجيتال طراحي كنيد و در سايت خود قرار دهيد. با اين كار ديگر نيازي نيست هزينه هاي اضافي براي تكثير آن كنيد. هر مشتري كه مايل بود كاتالوگ محصولات شما را از سايتتان دانلود مي كند.
۴.بيشتر ديده شدن
مهمترين مزيتي كه كسب و كارهاي آنلاين دارند اين است كه شما و كسب و كارتان را بيشتر در معرض ديد قرار مي دهند. بهترين ابزاري است كه برند سازي شما را آسان تر كند. زماني كه كسب و كار شما در بستر اينترنت به صورت آنلاين باشد ابزارهايي مثل شبكه هاي اجتماعي در خدمت كسب و كار شما خواهند بود. كه امروزه همين شبكه هاي اجتماعي بيشترين محبوبيت را حداقل در بين ما ايراني ها از آن خود كرده اند.
جمع بندي و سخن پاياني
در اين مقاله سعي كردم شما را با كسب و كارهاي آنلاين و مزيت هاي آن ها نسبت به كسب و كارهاي سنتي بيشتر آشنا كنم. البته كسب و كارهاي آنلاين مزيت هاي زيادي را دارند كه در اين مقاله بيشتر در موردش صحبت نمي كنم و در مقاله بعدي به صورت مفصل تر در اين مورد صحبت خواهم كرد. اميدوارم قانع شده باشيد كه چرا بايد به سمت كسب و كارهاي آنلاين مهاجرت كنيد.
اگر داراي هر كسب و كاري هستيد فرقي نمي كند مهم اين است كه تصميم خود را براي آنلاين شدن گرفته باشيد. اگر مي خواهيد اطلاعات بيشتري در خصوص تبديل كسب و كار خود به كسب و كار آنلاين كسب كنيد مشاوران ما در آويناوب هم اكنون منتظر شما هستند. مشاوران ما به صورت كاملا رايگان تمام مراحل را براي آنلاين شدن كسب و كار شما قدم به قدم به شما توضيح مي دهند.
منبع : آويناوب