علت آتش سوزي برج سلمان مشهد و برج joemla

۱۴ بازديد

ه گزارش پايگاه خبري بهداشت، ايمني و محيط زيست "بامنا"؛

علت وقوع آتش سوزي

تهويه پنجره واقع در طبقه ۱۲ احتياج به مداري متفاوت با تهويه هاي ديگر داشت.در زمان نصب محسوس نبوده لذا تهويه بدون توجه به اين ضرورت نصب مي شود و حريق از اينجا آغاز مي شود وخيلي سريع گسترش مي يابد.

آتش كه از طبقه اي در شمال طبقه ۱۲ شروع شده بود در دو جهت پيشروي كرد.از كف و از سقف اتاق تا اينكه به راه پله رسيده و راه بالا را در پيش گرفت.آتش از اين طريق فقط تا طبقه ۱۵ پيش رفت . چون در راه پله مواد سوختني كم بوده است مسير راه با دود و حرارت پر مي شود و همين امكان فرار را محدود مي سازد.همزمان آتش از بيرون ساختمان نيز گسترش يافت . طبقه ۱۳ در قسمت شمال ناتمام و خالي بوده ومواد سوختني كمي در خود داشت.حرارت وشعله از طريق پنجره ها به طبقه ۱۴ سرايت كرد در حالي كه آتش با به كام كشيدن سوختني ها رو به بالا در حال حركت بود و در جهت افقي طبقه ۱۴ پيشروي نمود و به قسمت جنوبي نيز سرايت كرد و در اين قسمت هم از پنجره بيرون آمد و در اينجا آتش از دو طرف ساختمان رو به بالا زبانه كشيد .ظرف كمتراز يك ساعت از شروع حريق آتش ۱۴ طبقه فوقاني ساختمان را در بر گرفته بود.در زمان بروز حريق ۶۰۰ نفر از كاركنان در ساختمان بودند.

– براي آن گروه كه گير افتاده بودن ساختمان هيچ ايمني براي عرضه نداشت.هيچ يك از سيستم هاي ايمني در بناي ساختمان بكار نرفته بود.تنها راه پله موجود نه كافي و نه امن بود.براي تخليه ساختمان در صورت بروز حريق هيچ پيش بيني نشده بود.عده ي زيادي با استفاده از راه پله به اميد اينكه توسط هليكوپتر نجات داده شوند خود را به بام رساندند.

چالش هاي مشترك بين دو آتش سوزي بزرگ ساختمان Joelma سائوپائولو برزيل و برج سلمان مشهد

ساختمان هاي فوق هر دو از لحاظ نوع كاربري شباهت زيادي با يكديگر دارند.ساختمان Joelma كاربري اداري دارد و ساختمان سلمان كاربري اداري و تجاري دارد و اين نوع كاربري اهميت موضوع را در هر دو سازه بيان مي كند.تراكم جمعيت در هر دو ساختمان بسيار بالا مي باشد و از اين نظر حساسيت و ريسك آن فزون تر مي شود.

موقعيت جغرافيايي هر دو سازه در يك مكان پر تردد شهري قرار دارد و ساعت وقوع آتش سوزي در هر دو ساختمان با بارترافيك شهري همراه  بوده است كه اين معضل ، مسبب تأخير در رسيدن نيروهاي آتش نشاني بوده است.

 

ادامه مطلب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.