مراسم عروسي در ايران از ابتدا تا انتها

۱۲ بازديد

مراسم تشريفات عروسي در ايران از ابتدا تا انتها در زمان هاي مختلف و بين قشرهاي مختلف مردم به صورت هاي گوناگون بر گزار ميشده است. اما،نكته مشترك همه ي انها سادگي و بي آلايشي و در عين حال باشكوه بودن اين مراسم است كه از نسلي به نسل ديگر در طي قرن ها سپرده شده تا به امروز كه به ما رسيده است. ما در اين نوشته به مراسمي مي پردازيم كه عموما در اكثر نقاط ايران برگزار ميشود.

خواستگاري

خواستگاري يا خوازه گري به معني پيشنهاد ازدواج است.كه در لهجه همداني و گويش لكي به ان خوازمني هم مي گويند.در اين مراسم اقاي داماد به همراه دسته گل و شيريني با خانواده اش به خانه ي عروس ميروند تا پيشنهاد ازدواج خود را در حضور بزرگترها مطرح كند و دو خانواده اشنايي نسبي نسبت بهم پيدا كنند.در اين مراسم دو طرف ميتوانند شرايط و خواسته هاي خود را مطرح نمايند.كه اگر دو خانواده و عروس و داماد با يكديگر آشنايي قبلي داشته باشند اين مراسم راحت و سريع تر پيش ميرود.

بله برون يا بله بران

بخشي از مراسم ازدواج سنتي در ايران است. هنگامي كه دو طرف از انجام ازدواج مطمئن شدند خانواده داماد از خانواده عروس درخواست ميكند كه مراسم بله بران را ترتيب دهند. كه در اين مراسم بزرگان خانواده دو طرف شركت ميكنند و مجلسيست كه در ان مهريه و شيربهاي عروس توسط خانواده دو طرف تعيين ميگردد. در روز تعيين شده براي اين روز داماد بهمراه چند تن از بزرگان خود به خانه عروس ميروند و محصول توافق اين جلسه بر روي برگه اي نوشته شده و داماد و چند تن از بزرگان بعنوان شاهد زير آن را امضاء ميكنند و تاريخ عقد و عروسي نيز تعيين ميگردد.در گذشته مردان تنها در اين مراسم شركت مي كردند اما در حال حاضر زنان نيز در اين مراسم تشريفات مجالس حاضر مي شوند.

عروسي

مراسم عروسي و تشريفات مجالس مراسمي است كه داماد براي بردن عروس به خانه ي خود و شروع زندگي مشترك برگزار ميكند.مراسم عروسي در كشورهاي مختلف و حتي شهرهاي مختلف كشور عزيزمان هم طبق آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت بصورت مختلف برگزار مي شود،ولي پايه ي مشترك آنها در كشورمان اينگونه است كه عروسو داماد بايد صبح روز عروسي به آرايشگاه بروند و داماد همراه با دسته گل و ماشين گل زده به دنبال عروس كه اصولآ لباس سفيد بر تن دارد ميرود و هر دو با هم به سمت آتليه رفته و بعد از آن به محل برگزاري مراسم عروسي ميروند و تا پاسي از شب به جشن و پايكوبي مي پردازند. در پايان مراسم عروسي، عروس دسته گل خود را پرتاب مي كند و طي يك باور قديمي دختري كه دسته گل را بگيرد عروس بعدي خواهد بود.مهمانان پايان مراسم عروس و داماد را تا خانه ي خودشان بدرقه ميكنند و پدر عروس با قراردادن دست عروس و داماد در دست هم براي آنها آرزوي زندگي طولاني توام با سعادت و شادي و بركت مينمايد.

 

ادامه مطلب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.